Test inteligence jednotlivce
Corenův test. Obsažené úkoly se mohou provádět jen jednou, třebas na přeskáčku (s výjimkou sedmého a osmého úkolu, které se musejí provádět v logickém pořadí). Testovat lze doma, vše trvá asi hodinu. Přesto autor doporučuje rozdělit testování do dvou až tří bloků, aby pes nebyl unaven.
Netestují se psi mladší jednoho roku a psi, které nemá majitel v držení alespoň tři měsíce. Pokud pes nejeví snahu o spolupráci, je lépe počkat na vhodnější dobu.
K testování je třeba obojek, vodítko, stopky, prázdná plechová krabička, velký a malý ručník, několik silnějších knih, prkno, velká lepenková krabice, několik psích pamlsků. Výhodou je pomocník.
1. POZOROVÁNÍ I.
Tento cvik provádíme v době, kdy obyčejně nechodíme se psem ven. Tváříme se (nemluvíme!), že jdeme na společnou procházku: bereme si kabát, klíče, vodítko, ale pak zůstaneme stát a nejdeme ke dveřím.
Hodnocení:
Pes se k nám rozeběhne | 5 bodů |
Pes přijde, až když jdeme ke dveřím | 4 body |
Pes přide, až když zmáčkneme kliku | 3 body |
Pes nepřijde, ale pozoruje nás | 2 body |
Žádná reakce | 1 bod |
2. ŘEŠENÍ PROBLÉMU I.
Cvik neprovádíme po krmení. Necháme psa očichat oblíbenou pochoutku a pak ji před psem položíme na zem pod převrácenou krabici. Vyzveme psa, aby si pamlsek vzal.
Hodnocení:
Pes převrátí krabicia najde pamlsek do 5 vteřin | 5 bodů |
Do 15 vteřin | 4 body |
Do 30 vteřin | 3 body |
Do 60 vteřin | 2 body |
Pes se snaží neúspěšně | 1 bod |
Pes úkol neřeší | 0 bodů |
3. POZOROVÁNÍ II.
Když je pes venku, přestavíme nejméně pět kusů nábytku (stoly, židle, křesla, skříň,…). Potom psa vezmeme do místnosti.
Hodnocení:
Pes začne zkoumat novou situaci do 15 vteřin | 5 bodů |
Začne po 15 až 30 vteřinách | 4 body |
Začne po 30 až 60 vteřinách | 3 body |
Pes si změny všimne, ale nezabývá se jí | 2 body |
Žádná reakce | 1 bod |
4. ŘEŠENÍ PROBLÉMU II.
Necháme psa očichat velký ručník nebo deku. Pak mu látku rychle hodíme na hlavu a plece.
Hodnocení:
Pes se osvobodí do 15 vteřin | 5 bodů |
Do 30 vteřin | 4 body |
Do 60 vteřin | 3 body |
Do dvou minut | 2 body |
Pes čeká na naši pomoc | 1 bod |
5. SOCIÁLNÍ UČENÍ
Sedneme si asi dva metry od psa (ne naopak – neusazujeme psa na místo). Upřeně se na něj díváme, v duchu počítáme do tří a pak se široce usmějeme.
Hodnocení:
Pes k nám přijde radostně s vrtěním ocásku | 5 bodů |
Přijde bez vrtění | 4 body |
Pouze vstane | 3 body |
Odejde opačným směrem | 2 body |
Žádná reakce | 1 bod |
6. ŘEŠENÍ PROBLÉMU III.
Cvik neprovádíme po krmení. Dáme psovi očichat oblíbený pamlsek, který pak položíme na zem a přikryjeme ručníkem – jiným, než ve 4. úkolu). Pes vše pozoruje. Pak ho vyzveme, aby si pochoutku vzal.
Hodnocení:
Pes se k pamlsku dostane do 15 vteřin | 5 bodů |
Do 30 vteřin | 4 body |
Do 60 vteřin | 3 body |
Do dvou minut | 2 body |
Pes se pokouší neúspěšně | 1 bod |
Žádná reakce | 0 bodů |
7. KRÁTKODOBÁ PAMĚŤ
Připneme psa na vodítko a posadíme ho doprostřed místnosti. Ukážeme mu pamlsek a pak ho odložíme do kouta tak, aby to pes viděl. Na chvíli psa vyvedeme z místnosti a po dobu asi 15 vteřin ho zabavíme. Pak mu odepneme vodítko a pustíme ho zpátky.
Hodnocení:
Pes se ihned k pamlsku vrhne | 5 bodů |
Pes systematicky hledá na správném místě a pamlsek najde | 4 body |
Hledá nesystematicky na různých místech, pochoutku najde do 45 vteřin | 3 body |
Hledá, ale nenajde | 2 body |
Nehledá | 1 bod |
8. DLOUHODOBÁ PAMĚŤ
Tento bod navazuje na předcházející. Postup je stejný, jen zvolíme jiný roh místnosti a doba, po kterou jsme se psem mimo, bude zhruba pět minut. Pak psa opět bez vodítka pustíme dovnitř.
Hodnocení:
Pes okamžitě hledá na správném místě | 5 bodů |
Pes hledá v koutě, kde byl pamlsek v úkolu 7, a teprve pak se vydá do správného kouta | 4 body |
Hledá nesystematicky a pamlsek najde do 45 vteřin | 3 body |
Hledá marně | 2 body |
Nehledá | 1 bod |
9. ŘEŠENÍ PROBLÉMU IV.
Z několika tlustých knih a prkna postavíme tak nízký stolek, aby pod něj pes nemohl strčit hlavu ani čumák, ale vešla se mu tam tlapka. Stolek musí být pevný, aby ho pes ani neshodil, ani neposunul. Psovi dáme očichat pamlsek, který pak před psem položíme pod stolek. Psa potom vyzveme, aby si pamlsek vzal.
Hodnocení:
Pes to dokáže do 60 vteřin | 5 bodů |
Do 3 minut | 4 body |
Pes se pokouší pamlsek získat tlapkou, ale marně | 3 body |
Pes jen čichá | 2 body |
Žádná reakce | 1 bod |
10. POROZUMĚNÍ ŘEČI
Sedneme si dva metry od psa a tónem typickým pro vzájemnou komunikaci řekneme některé běžné slovo (např. „na procházku“). Počkáme na reakci psa a znova ho usadíme. Pak se stejnou intonací řekneme něco, co psovi za normální situace nemůže dát smysl (např. „lokomotiva“). Psa opět usadíme a po chvíli ho oslovíme jménem; pokud nevstane, jméno opakujeme.
Hodnocení:
Pes přišel na první slovo ("na procházku") i na své jméno, jinak seděl | 5 bodů |
Pes přišel jen na své jméno | 4 body |
Pes přišel jen na "na procházku" | 3 body |
Pes přišel i na "lokomotivu" | 2 body |
Nepřišel vůbec | 1 bod |
11. SCHOPNOST UČENÍ
Psa budeme učit nový povel „dopředu“. Posadíme ho ke své levé noze, dáme mu povel „dopředu“ a lehce ho plácneme do stehen. Pes nebude reagovat. Dáme znovu povel „dopředu“ a psa umístíme před sebe tak, aby čenichem směřoval k nám. Nešetříme přitom chválou a pamlsky.
Hodnocení:
Pes správně reaguje | 6 bodů |
Pokud pes nereaguje do 5 vteřin, uvedeme ho do správné pozice a vše procvičíme desetkrát za sebou. Zkusíme test znovu.
Pes reaguje správně | 5 bodů |
Pokud ne, opět cvik desetkrát procvičíme s přemístěním a odměnou, pak zkusíme test.
Pes reaguje správně | 3 body |
Pes zaujme pozici vpředu, ale nesedne si | 2 body |
Pes se po povelu jen zvedne | 1 bod |
Nereaguje nebo odejde | 0 bodů |
12. ŘEŠENÍ PROBLÉMU V.
Nepotřebnou lepenkovou krabici např. od televizoru postavíme na bok a vrchní část otevřeme, nebo odstraníme chlopně. V protilehlé stěně vyřízneme svislý úzký (asi 30 až 60 krát 8 cm) otvor. Před něj posadíme psa. Potom mu z druhé strany touto škvírou ukážeme pamlsek, který pak položíme do krabice tak, aby ho pes viděl, ale nedosáhl na něj otvorem packou.
Hodnocení:
Pes krabici okamžitě oběhne a pamlsek si vezme | 5 bodů |
Pes krabici oběhne, až za 15 až 30 vteřin | 4 body |
Za 30 až 60 vteřin | 3 body |
Do dvou minut | 2 body |
Snaží se otvorem | 1 bod |
Nezkouší to, nebo to vzdá | 0 bodů |
Vyhodnocení testu:
54 a více bodů
Náš pes je brilantní, tohoto výsledku dosahuje méně než 5% psů. Dokáže se naučit téměř všechno, co od něj budeme chtít. Hodně se ale očekává i od nás – pes potřebuje stále nové podněty a úkoly, jinak se bude nudit.
48 – 53 bodů
Úžasný pes s vysokou inteligencí.
42 – 47 bodů
Nadprůměrně inteligentní pes, který se naučí vše, co se od normálního psa očekává.
30 – 41 bodů
Průměrně inteligentní pes, ideální domácí společník. Na rozdíl od vysoce inteligentních jedinců nevyžaduje stálé zaměstnání. Nenutíme ho do soutěží agility a podobných aktivit, kde se vyžaduje inteligence.
24 – 29 bodů
Náš pes má podprůměrnou inteligenci. Záleží jen na naší trpělivosti, zda se naučí vše potřebné pro život.
18 – 23 bodů
Pes na hranici debility, kterého je takřka nemožné cokoliv naučit. V prostředí, kde se od něj nebude příliš očekávat, ale může normálně fungovat.
Méně než 18 bodů
Problémový pes s vážným nedostatkem inteligence. Soužití s ním je pro každého člověka nesmírně obtížné.
Planeta zvířat, říjen 2008, str. 14 - 15
pozn.:
Sabrýsek test splnil na 59 bodů, takže jsem převelice spokojená.
U Nikyho jsme test nedělali - u 4. úkolu bych byla bezradná, jak ohodnotit. Na Ňufánka sem tam něco hodíme, on to ze sebe sundá až po nějaké době, ale nejde o to, že by to neuměl. Jen je to naše modelka a předvádí se, jak mu to sluší. Jakmile mu někdo to, co je na něj hozeno chce sundat, utíká před ním a nechce si tu věc ze sebe nechat sundat.